Tuesday, March 27, 2012

Biasiswa untuk lepasan SPM, STPM

Raja Azura 

PETALING JAYA – Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera (Yayasan) melalui program sulungnya, Peneraju Tunas Potensi, menyediakan biasiswa kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) untuk melanjutkan pengajian ke universiti.

Sehubungan itu, lepasan SPM dan STPM digalakkan mengambil peluang ini yang terbuka kepada 100 pelajar menepati syarat kelayakannya iaitu Bumiputera, keputusan SPM, 5A ke atas dan bagi STPM, 2A ke atas, mempunyai ciri-ciri kepimpinan dan pendapatan isi rumah bagi keluarga, RM3,000 ke bawah.

Objektif Peneraju Tunas Potensi adalah memastikan pelajar mendapat peluang pendidikan berdasarkan keperluan pembangunan individu.

Ketua Eksekutifnya, Raja Azura Raja Mahayuddin berkata, Peneraju Tunas Potensi menyediakan biasiswa pelbagai bidang, terutamanya kursus membawa kepada bidang kerja berpendapatan tinggi.

Katanya, seiring dengan Hala Tuju Transformasi Ekonomi Bumiputera, iltizam mempertingkat bilangan Bumiputera yang dapat berdaya saing di peringkat pengajian bertaraf global.

“Matlamat Peneraju Tunas Potensi adalah membangunkan dan membentuk modal insan daripada persekitaran yang mencabar.

“Justeru, potensi diri golongan pelajar cemerlang yang datang daripada keluarga kurang berkemampuan dapat digilap seterusnya dibantu melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi serta mendapat pekerjaan kelak,” katanya.

Menurut Raja Azura, penekanan diberikan kepada golongan kurang berkemampuan, namun tidak terhad hanya di luar bandar sahaja.

Menerusi program ini katanya, pelajar mendapat tajaan sepenuhnya untuk melanjutkan pengajian dan pelajar akan ditempatkan di institusi menawarkan program seperti A-Levels dan International Baccalaurate serta universiti yang terpilih dengan program pembangunan berstruktur untuk memperkukuhkan kemahiran insaniah.

Mereka yang ingin memohon boleh melayari www.penerajuedu.com untuk maklumat lanjut.

Permohonan dibuka mulai sekarang sehingga 6 April 2012.

Sebelum ini, pada pelancaran Transformasi Ekonomi Bumiputera, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, Yayasan menyasarkan pembiayaan 12,000 pelajar dalam tempoh lima tahun ini.

Selain itu, tumpuan juga akan diberikan kepada pembiayaan kursus latihan dan profesional bagi tenaga kerja bumiputera untuk meningkatkan kemahiran, pengetahuan dan pengalaman kerja.

Yayasan, yang bakal meningkatkan taraf pendidikan dalam kalangan Bumiputera menyasarkan dana berjumlah RM500 juta dalam tempoh lima tahun.

Setakat hari ini, Yayasan mendapat bantuan sokongan bernilai RM158 juta dari 21 buah syarikat dan institusi.

Antara syarikat yang memberi sumbangan besar kepada dana yayasan itu adalah CIMB Group Holdings, Felda Holdings, Maybank, Management Science University, University of Nottingham, Kumpulan Sapura, Sime Darby, Telekom Malaysia, UEM Group dan Yayasan Al-Bukhary, yang masing-masing menyumbang RM10 juta.

No comments:

Post a Comment