Wednesday, January 23, 2013

Jadual Ujian Muet 2013


Kenapa perlu menduduki ujian MUET?

Malaysian University English Test (MUET) atau Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia ialah ujian yang mengukur pencapaian dan kemahiran berbahasa Inggeris pelajar-pelajar pra universiti di Malaysia. Pelajar berkelulusan STPM, Matrikulasi atau Diploma yang ingin memohon untuk mengikuti ijazah pertama di institusi pengajian tinggi tempatan perlu menunjukkan bukti bahawa mereka telah mengambil ujian MUET. Ujian ini diselia oleh Majlis Peperiksaan Malaysia.

Ujian MUET diadakan 3 kali setahun. Pendaftaran untuk ujian MUET dibuka pada awal, pertengahan dan akhir tahun. Berbanding sebelum ini hanya 2 kali setahun pengambilan ujian MUET. Korang boleh tengok jadual bila masa yang sesuai untuk ambil exam muet bagi tahun depan 2013.

4 Komponen Ujian MUET

800/1 – Listening
800/2 – Speaking
800/3 – Reading Comprehension
800/4 – Writing

Markah maksimum bagi setiap komponen ialah 45 untuk Listening dan Speaking, 135 untuk Reading Comprehension dan 75 untuk Writing. Jumlah keseluruhan 300 markah. Markah calon kemudian akan dibahagikan kepada 6 jalur gred, dengan Band 6 yang tertinggi sehingga seterusnya Band 1 yang terendah. Selamat mendaftar untuk ujian MUET dan juga menduduki ujian MUET. Semoga berjaya!


No comments:

Post a Comment