Friday, August 17, 2012

Budak ‘otak kalkulator’ ingin masuk universiti

He's got the X=Y factor: Yasha, appropriately sitting in front of a picture of Einstein, has achieved another excellent grade

LEICESTER: Ketika ramai remaja belasan tahun gementar apabila menduduki peperiksaan matematik A Level, Yasha Asley menyifatkannya sebagai amat senang dan dia hanya berusia tujuh tahun.

Kini, kanak-kanak yang berbakat luar biasa itu memperoleh kelulusan tertingggi ketiga peperiksaan A Level, pada usia 10 tahun. 
Yasha, yang didakwa gurunya memiliki ‘otak seperti kalkulator, mencatatkan markah A* dalam subjek Statistik dan berharap untuk memasuki universiti. 

Dia sebelum ini lulus subjek Matematik, juga dengan markah A* dan A dalam Matematik Tulen. Dia lulus kedua-dua subjek itu ketika berusia lapan tahun.


Asley menjadi orang paling muda di dunia mendapat gred A dalam Matematik, dengan mencatatkan 100 peratus dan 99 peratus dalam dua daripada enam kertas yang didudukinya dua tahun lalu.


Kanak-kanak dari Leicester itu berkata, dia tidak gementar ketika menduduki peperiksaan kertas Statistik tahun ini. 

“Saya membuka kertas soalan, lihat soalan pertama dan mula menulis jawapan. 
“Saya tidak gementar. Saya mungkin merasa lebih selesa berbanding pelajar lain,” katanya. 

Bapanya, Moussa Asley, warga Iran berusia 49 tahun, membesarkan anaknya sendirian selepas bercerai dengan isteri. 

“Ia mengesahkan jangkaan saya. Saya gembira dan bangga. 

“Dia langsung tidak bekerja keras. Dia hanya melakukannya pada tahap minimum. Dia memang dilahirkan berbakat,” kata Moussa. - DM


No comments:

Post a Comment